Natomiast mniej niż około 2 procent śmiertelnych wypadków w lotnictwie ogólnym zdawało się być związanych z niedyspozycją pilota przez leki psychoaktywne, chorobę medyczną lub zatrucie tlenkiem węgla.11, 13, 25, 26 Wpływ alkoholu na ośrodkowy układ nerwowy i wyniki lotu
Standardowy napój – zdefiniowany jako 44 ml (1,5 oz) destylowanego likieru (80 proof lub 40 procent alkoholu objętościowo), 360 ml (12 uncji) piwa (5 procent alkoholu) lub 150 ml (5 oz) wina (12 procent alkoholu) – zawiera około 15 g alkoholu, a w przypadku osoby o wadze 70 kg spożycie jednego takiego napoju spowoduje maksymalne stężenie alkoholu we krwi od około 4,3 do 8,7 mmol na litr (0,02 do 0,04 procent), w zależności od szybkości spożycia i wchłaniania. Alkohol jest metabolizowany i wydalany z organizmu ze średnią szybkością około 8 g na godzinę; w związku z tym, dla każdego standardowego wypitego napoju, potrzeba około dwóch godzin, aby stężenie alkoholu we krwi spadło do wartości bliskiej zeru, chociaż powolne tempo wchłaniania może przedłużyć ogon krzywej eliminacji powyżej dwóch godzin.
Alkohol jest pierwotnym i ciągłym środkiem depresyjnym ośrodkowego układu nerwowego. U osób nietolerujących alkoholu, upośledzenie oceny i ostatnio uczonych, złożonych i dobrze dostrojonych umiejętności zaczyna się pojawiać przy stężeniu alkoholu we krwi tak niskim jak 5,4 mmol na litr (0,025 procent), po którym następuje utrata bardziej prymitywnych umiejętności i funkcji, takie jak całkowita kontrola motoryczna i orientacja, przy stężeniach przekraczających 11 mmol na litr (0.05 procent) .27, 28 Alkohol w umiarkowanych dawkach wpływa na prawie każdy aspekt przetwarzania informacji, w tym zdolność do abstrakcji i konceptualizacji, możliwość używania dużych liczba przedstawionych sygnałów sytuacyjnych jednocześnie oraz zdolność poznawcza do określania znaczenia z informacji przychodzących.29 Ponadto osoba pod wpływem nawet umiarkowanej dawki alkoholu jest mniej zdolna niż trzeźwa do oceny i uwzględnienia potencjalnych zagrożeń lub kosztów szczególne działanie; spożycie alkoholu może zatem promować działanie pod wpływem impulsu bez pełnej oceny lub niepokoju związanego z potencjalnymi negatywnymi konsekwencjami takich działań
Pilotowanie samolotu w szybko zmieniającym się trójwymiarowym środowisku kokpitu wymaga wysokiego poziomu orientacji, czujności i koordynacji psychomotorycznej. Bezpieczny lot wymaga niemal równoczesnego monitorowania i zdolności do odpowiedniego i szybkiego reagowania na kontrolę i sterowanie kierunkiem lotu, urządzenia nawigacyjne i osiągi silnika, komunikację radiową i ruch lotniczy. Szkodliwy wpływ alkoholu na funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego, omówiony powyżej, może być szczególnie wyniszczający dla pilota. Ponadto, potencjalnie szkodliwy wpływ na wzrokową kontrolę wzrokową nad oczoplą- skimi ruchami gałek ocznych (funkcja okołogałkowata) po stymulacji przedsionkowej podobnej do tej, która występuje podczas normalnego lotu (tj. Symulowana wysokość, odchylenie, przechylenie i siły przyspieszające) staje się oczywista w stężeniach alkoholu we krwi w około 6,5 do 11 mmol na litr (0,03 do 0,05 procent) i stopniowo wzrasta przy wyższych stężeniach. Skutki te mogą być szczególnie podstępne, ponieważ występują one przy stężeniach alkoholu we krwi, które mają niewielki lub żaden wpływ na wiele zadań wykonywanych przed lotem30. Przewiduje się, że zakłócenie funkcji okołostanowej podczas lotu zmniejszy postrzeganie postawy samolotu, jego wizualne unieruchomienie, i zdolność śledzenia, w ten sposób ograniczając zdolność pilota do kontrolowania samolotu, odczytywania przyrządów lotniczych i map nawigacyjnych, a także do obserwowania i unikania innego ruchu lotniczego
[hasła pokrewne: trombocytoza, angiolog legnica, endokrynolog kielce nfz ]
Comments are closed.
[..] Oznaczono ponizsze tresci z artykulu oryginalnego: usg żył kończyn dolnych[…]
z wyrostkiem nie ma żartów
[..] Cytowany fragment: leczenie depresji[…]
nie każdy ból biodra to zaraz coś poważnego